קריית החינוך העירונית אורט קריית מוצקין החטיבה העליונה
תקנון בית ספרי
“זכותו של אדם להביע דעתו תוך שמירה על כבוד הזולת”
הערה: בכל המקרים הפניה היא בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אולם הכוונה היא גם לנקבה.
תלבושת אחידה:
א. הופעה בתלבושת אחידה / הופעה הולמת.
* יש להגיע לבית הספר בתלבושת אחידה עם סמל ביה”ס “אורט מוצקין” בלבד. (אין להגיע לביה”ס עם סמל מהחטיבות או אורט אחר). אין לחבר את סמל בית הספר בסיכת ביטחון.
* ההופעה לביה”ס בתלבושת אחידה חלה כל זמן שהתלמיד נמצא בתחומי ביה”ס כולל בהפסקות, בכיתות, בחצר ביה”ס, בימי בחינות, מתכונות ובגרויות ובימי שישי.
תלבושת קיץ בנים ובנות:
* חולצות טריקו עם סמל ביה”ס (רק T שירט).
* מכנסי ג’ינס או מכנסיים בצבע אחיד עד הברך. אין להגיע במכנסיים עם קרעים.
אין להגיע בכפכפי אצבע.
תלבושת חורף בנים ובנות:
*התלבושת התקנית לחורף היא מיזע (סווטצ’ר) בצבע אחיד עם סמל ביה”ס או עליונית עם רוכסן בצבע אחיד עם סמל ביה”ס. סמל ביה”ס חייב להיראות על כל בגד עליון.
תלבושת לחינוך גופני בנים ובנות:
* חולצת טריקו לבנה עם סמל ביה”ס, מכנסיים כחולים או שחורים ונעלי ספורט.
* חל איסור להשתתף בשיעורים עם פירסינג ו/או תכשיטים מכל הסוגים.
תלבושת של”ח:
* כובע, נעלי הליכה (רצוי גבוהות), בקבוק מים (ליטר וחצי).
* אין להופיע לפעילות השל”ח בחולצות גזורות, במכנסיים קרועים, בגופיות, בבטן חשופה, בנעלי בית ובכפכפים למיניהם.
דרכי טיפול:
* שיחת בירור + רישום בסמארט סקול.
* מניעת כניסה לכיתה (ודרישה להשלמת החומר הלימודי) + דיווח להורים שיידרשו להביא חולצה/מכנסיים תקניים.
* במקרים חוזרים ביטוי בתעודה: הורדת ציון בסעיף “התנהגות”.
ב. כללים להתנהגות בזמן שיעור דרכי טיפול במקרה של הפרה.
* יש לקבל את פני המורה בקימה ולשמור על שקט במהלך כל השיעור.
אין לעזוב את הכיתה לאחר כניסת המורה.
* אין להיכנס לכיתה לאחר המורה (אין לאחר לשיעור).
* יש לשבת במקום שנקבע.
* יש להביא את ציוד הנדרש לשיעור ולהוציאו מהתיק לפני כניסת המורה לשיעור.
* השתתפות בשיחה ובדיון בשיעור תעשה ברשות המורה באופן מכובד ללא פגיעה בזולת.
* יש למלא אחר המטלות הניתנות בשיעור כמו כן את המטלות הניתנות לבית.
דרכי טיפול:
* שיחת בירור עם התלמיד על ידי המורה.
* רישום בסמארט סקול.
* שיחת טלפון המעדכנת את ההורה אודות האירוע.
* שיחה עם ההורים בבית הספר, באם יש צורך.
* במקרים חוזרים ביטוי בתעודה: הורדת ציון ב”התנהגות”.
תגובה על הפרעת משמעת בשיעור:
* שיחה עם התלמיד – הסבר על חומרת האירוע, התנצלות ואזהרה בעל-פה.
* רישום בסמארט סקול.
* הרחקה מהשיעור, תעשה באישור חבר הנהלת בית הספר, מגובה במכתב השעיה והזמנת ההורים לשיחה.
* הרחקת תלמיד מן השיעור בגין הפרעה היא בד”כ לזמן קצר – 5 עד 10 דקות.
* אין להרחיק תלמיד מכל השיעור !
* תלמיד שהוצא מהכיתה חייב להמתין ליד הכיתה. עליו לחזור לכיתה בתום 10 דקות לכל היותר (באישור המורה המלמד).
* השעיה משני שיעורים בליווי מטלה לימודית + יידוע ההורים, הנה השעיה מלימודים. לכן יש לפעול בהתאם להוראות ההשעיה+ רישום בסמארט סקול.
במקרה חוזר ונשנה יש לפעול כך:
כינוס צוות בין-מקצועי לדיון על בניית תכנית לטיפול בתלמיד. הצוות יכלול: מנהל חט”ע, רכז שכבה, יועצת, מחנך, המורה המקצועי.
דוגמאות לטיפול:
* בניית תכנית אישית לתלמיד (למשל, מעקב לפרק זמן שנקבע מראש אחר התנהגות התלמיד במהלך השיעורים).
* הפניה לטיפול תוך שמירה על צנעת הפרט ועל כללי האתיקה המקצוע.
שיחות עם יועצת השכבה.
* במקרים חוזרים ביטוי בתעודה: הורדת ציון והערה בסעיף “התנהגות”.
* במקרים של אי-ציות מתמשך לצוות החינוכי: זימון ועדה בין מקצועית עם הפיקוח.
ג. נוכחות בשיעורים / ביקור סדיר דרכי טיפול במקרה של הפרה
* יש להגיע לבית הספר בזמן ולהקפיד להיכנס לשיעור מיד בתום ההפסקה
* תלמיד חייב להיות נוכח בביה”ס בכל ימי הלימודים.
* תלמיד שנעדר חייב להציג אישור היעדרות תוך 10 ימים, לאחר מכן לא יתוקן החיסור בסמארט סקול.
* המורה המלמד יפקח על הנוכחות בשיעורים ע”י עדכון בסמארט סקול. ( חובה על המורים להקליד היעדרויות בסמארט סקול , ובמידה שהחיסור הוצדק, יש לתקן ההיעדרות מחיסור לחיסור מוצדק).
* אין לעזוב את שטח ביה”ס ללא קבלת אישור.
* האחריות להשלים את החומר הנלמד מוטלת על התלמידים והוריו.
* אין לקבוע שיחה/פגישה/בחינה יזומה על
חשבון שיעור של מורה אחר.
* פגישה עם בעלי תפקידים: רק פגישה
שנקבעה מראש עם בעלי תפקידים (מנהלים, רכזי שכבות ויועצות).
* צה”ל: זימונים ללשכת הגיוס, גיבושונים, ימי מיון, בדיקות רפואיות וכד’.
התלמיד חייב להביא למורים את האישורים המתאימים מצה”ל המעידים על הזימון.
* ביום שבו מתקיימת בחינה ניתן לדחות את מועד ההתייצבות, בתאום עם רכז השכבה. חשוב: הזימונים נשארים בלשכת הגיוס ולכן יש לצלמם מבעוד מועד.
* קיימים מקרים חריגים בהם נעדר התלמיד מביה”ס, אך הם אינם נכללים במקרים שפורטו לעיל כמו: היעדרות ממושכת בגין מחלה (פרט לאישפוז חו”ח) או אירועים משפחתיים המתואמים מראש כגון חתונה וכו’.
* חל איסור על תלמידים חולים להגיע לביה”ס.
*היעדרות מביה”ס במסגרת טיול משפחתי לחו”ל נחשבת כהיעדרות בלתי מוצדקת והתלמיד לא יהיה זכאי למועד ב
ציונים:
* תלמיד רשאי לערער על ציון בכתב. יש לכתוב את הערעור על טופס ייעודי.
* על 4 ציונים שליליים תהיה התראה על שיפור הציונים.
איחורים
* חובה על התלמיד להיכנס לכיתה עם הצלצול (כולל שיעורי חנ”ג).
* תלמיד הזכאי לתוספת זמן בבחינות שגולשות לשיעורים של מורים אחרים יקבל אישור ממרכזי השכבה עם סיום הבחינה.
היה ותלמיד מרבה לאחר יש לפעול:
* רישום בסמארט סקול.
* שיחת בירור עם התלמיד.
* הודעה בכתב להורים
היה והאיחורים / חיסורים ממשיכים:
* שיחה עם ההורים בנוכחות מחנך בשלב ראשון. שלב שני – רכז שכבה. שלב שלישי – מנהל חט”ע. שלב רביעי – קצינת ביקור סדיר. עירוב מח’ רווחה בעירייה
* הערה בתעודה
היעדרויות הנחשבות מוצדקות:
א. היעדרויות בשל שמחה של קרוב מדרגה ראשונה – יום אחד.
ב. היעדרויות בשל אבל על קרוב מדרגה ראשונה – שבוע ימים.
ג.היעדרות בשל זימון ללשכת גיוס או מבדקים בצבא (בתנאי שהוצג אישור מתאים).
ד. היעדרות בשל שירות לקהילה, פעילות חברתית בבית הספר.
ה. היעדרות בשל שני מבחני תיאוריה ושני מבחנים מעשיים בנהיגה.
ו. היעדרות בשל אשפוז/בדיקה בבית החולים (בתנאי שהוצגו האישורים המתאימים).
ז. היעדרות מעל ארבעה ימים בשל מחלה(אישור).
ח. היעדרות בשל קיומה של בעיה רפואית כרונית חוזרת.
ט. בקשות לאישור היעדרויות חריגות שאינן ברשימה תוגשנה בכתב.
תגובה על היעדרות משיעורי ספורט
* היעדרות לא מוצדקת מ – 4 שיעורים יישלח מכתב התראה על ציון שלילי והתניה על השתתפות במסע. על התלמיד להביא מכתב חתום על ידי הוריו.
תגובה על איחורים
* תלמיד מאחר עד 5 דקות מתחילת השיעור יישאר מחוץ לכיתה 5 דקות נוספות.
* נכנס תלמיד לכיתה אחרי המורה, יירשם לו איחור.
ד. ציות להוראות של צוות בית הספר דרכי טיפול במקרה של הפרה:
* יש להתנהג באופן נאות, על פי הכללים הנהוגים בבית הספר.
* על התלמידים להישמע להוראות הצוות החינוכי גם אם ההוראות ניתנות על ידי מורה שאינו מלמד אותם באופן ישיר, ובכלל זה מורה תורן ומורה ממלא מקום.
* תלמיד המתבקש לצאת מהכיתה ע”י
המורה, עליו לצאת ללא דיחוי (טענותיו תתבררנה) גירסתו תתברר ע”י פניה למחנך / רכז.
אי מילוי הוראה זו יגרור השעיה מיידית בצירוף מכתב להורי התלמיד.
* שיחת בירור עם התלמיד +דרישה להתנצלות, יידוע המחנך , אזהרה בעל-פה
* יידוע ההורים בכתב או בשיחה בנוכחות
המורה ואזהרה בכתב (רישום בסמארט סקול)
* השעיה מחוץ לביה”ס. השעיה תיעשה על ידי איש הנהלה בלבד, בהתאם לחוזר מנכ”ל.
* תלמיד שלא מזדהה – השעיה מידית ליום.
לימודים והזמנת הורים.
ה. שימוש בטכנולוגיה אישית בזמן שיעור (בטלפונים ניידים, במצלמות, ב”אייפודים” וכו’) דרכי טיפול במקרה של הפרה
* כל שימוש בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. אין להציבו בשום מקרה על השולחן בכיתה. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות.
* צילום בזמן שיעור באמצעות הטלפון הנייד אסור בהחלט. צילום במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות ובתנאי שלא יפגע בכבודו של המצולם ובצנעת הפרט שלו.
* מומלץ לא להביא כלל מכשירים ניידים לבית הספר (פרט לסיכון מהקרינה המכשירים משמשים יעד לגנבות, למסחר ובאופן עקיף לאלימות בבית הספר). בית הספר אינו אחראי לכל נזק שייגרם למכשיר, לאבדנו או לגנבתו.
* שיחת בירור + אזהרה
* במקרים של שימוש חוזר בטלפון נייד בזמן שיעור (הצבת הטלפון על השולחן, קבלת שיחות, שליחה וקבלה של מסרונים).
* אין להחרים טלפון נייד על ידי המורה. יש ליידע את ההורים בכתב ולוודא החזרת מכתב חתום על ידם.
ו. התנהגות: שמירה על הסביבה ועל חזות בית הספר דרכי טיפול במקרה של הפרה
* יש להקפיד על סביבת למידה נקייה ומסודרת במהלך כל הפעילות של בית הספר ולטפח את חזותו
* יש לשמור על רכוש בית הספר ועל סביבתו.
* יש לשמור על שלמות הכיסאות והשולחנות ועל נקייונם.
* יש לשמור על ניקיון הקירות ולהימנע מכתיבה עליהם.
* יש להשליך ניירות, שקיות וכל פסולת אחרת לאשפה.
* יש להקפיד על סגירה נאותה של הדלתות .
* שיחת בירור.
* עשייה מתקנת של התלמיד בתחום הרכוש
והסביבה
* יידוע ההורים / הזמנת הורים
* במקרים חוזרים ביטוי בתעודה: הורדת ציון/ הערה בסעיף “התנהגות”
* הזמנת ההורים וסיכום שיחה בה יוטל תשלום או שווה ערך לתשלום לכיסוי הנזק.
* במקרה של אי הסכמה לתשלום שלא מסיבות כלכליות: התייעצות בית-ספרית, הזמנת ההורים ודיון סביב ההתנגדות.
ז. התנהגות והשתתפות בטקסים ובפעילויות בית ספריות דרכי טיפול במקרה של הפרה
* ההשתתפות בטקסים ובפעילויות פנים וחוץ-בית-ספריות היא חלק מתכנית החובה של בית הספר.
* הנוכחות וכללי ההתנהגות בכל פעילויות בית הספר מחייבים, ויש להקפיד עליהם הקפדה יתרה.
* על בתי ספר על-יסודיים לנהוג בנושא זה על פי ההנחיות
* שיחה עם התלמיד/ה ואזהרה בעל-פה
* דרישה להתנצלות ולעשייה מתקנת
(למשל, סיוע בהכנת הטקס הבא)
* יידוע ההורים ואזהרה בכתב
* הזמנת ההורים לשיחה
* דרישה לביצוע מטלה הקשורה לנושא
* במקרים חוזרים ביטוי בתעודה: הורדת ציון/ הערה בסעיף “התנהגות”1 או “נוכחות”, לפי העניין
במקרה של התנהגות לא נאותה בטיולים:
א. התניית השתתפות בסיור / בטיול עתידי)
ב. מניעת השתתפות בפעילות עתידית (וקביעת פעילות חלופית לתלמיד)
ח. נוהל בחינות ושמירה על טוהר הבחינות דרכי טיפול במקרה של הפרה
* חובה על התלמיד לשמור על כל התקנות וההנחיות הנוגעות להקפדה על טוהר הבחינות.
* עם תחילת הבחינה על התלמידים להניח את הילקוטים ליד הלוח, כולל מכשירים סלולריים כבויים בתוך הילקוט.
נוהל מועדי ב’
* נעדר תלמיד מבחינה בשל מחלה, יצדיק את ההיעדרות באישור רפואי.
* מועדי ב’ יתקיימו בימי שלישי החל משעה 7:30. אין לתאם מועדי ב’ באופן עצמאי (מורה מול תלמיד)
* תיאום הבחינה יעשה באחריות התלמיד מול המורה המקצועי ובאישורו.
* לא תתאפשר היבחנות במועד ב’ יותר מפעם אחת בשנה למקצוע.
* לא תתאפשר היבחנות במועד ב’ מעל 3 (שלוש) פעמים במקצועות שונים במחצית למעט מקרים חריגים כגון: אשפוז בבית חולים.
* החזרת הבחינות תהיה לא מאוחר מ- 3 (שלושה) שבועות מיום הבחינה.
* בבחינות פנימיות של בית הספר (שאינן בחינות בגרות):
א. במקרה של אי-שמירה על נהלים תקינים בזמן בחינות (לדוגמה, הפניית מבט לטופס של תלמיד שכן) – אזהרה
אם המקרה נשנה – הפחתת 5 נקודות
מהבחינה של כל מי ששותף למהלך
ב. זימון התלמידים והוריהם לבירור
ג. פסילת הבחינות במקרה שהוכחה אי-שמירה על טוהר בחינות, לאחר שנעשה הליך הוגן המאפשר לתלמידים המעורבים לערער על החשד
ט. התנהגויות סיכון: איסור עישון דרכי טיפול במקרה של הפרה
* חל איסור מוחלט לעשן בשטח ביה”ס.
* השימוש בנרגילה – דינו כדין עישון.
* שיחת בירור + דיווח טלפוני להורים + רישום בסמארט סקול.
* הטלת מטלה חינוכית הקשורה לתופעה.
* השעיה מיום לימודים בצירוף מכתב להורים. השעיה על ידי איש הנהלה
* הזמנת התלמיד בליווי הוריו לשיחה בבית הספר והצעת תכנית התערבות.
* ביטוי בציון “התנהגות” בתעודה.
* השעיה לפרק זמן ממושך יותר ע”י מנהל החט”ע והתניה לגבי השתתפות במסע השנתי ו/או פעילות חברתית אחרת
י. התנהגויות סיכון: איסור הבאה ושתיה של אלכוהול ו/או משקאות מעוררים (XL, רד בול) לבית הספר, לפעילויות פנים וחוץ בית ספריות, לטיולים ולהסעות דרכי טיפול במקרה של הפרה
* חל איסור חמור על הכנסת משקאות חריפים למוסד החינוך ועל שתייתם.
* יידוע ההורים והטלת מטלה חינוכית הקשורה לתופעה
* הזמנת התלמיד בליווי הוריו לשיחה בבית הספר
* ביטוי בציון “התנהגות” בתעודה
במקרה של שתיית אלכוהול באופן חוזר בבית הספר ובפעילויותיו:
א. השעיה והזמנת התלמיד בליווי הוריו
לשיחה בבית הספר
ב. מניעת ההשתתפות בפעילויות חברתיות
בביה”ס.
ג. במקרה של הבאת אלכוהול או שתייתו
במהלך טיול או בפעילות חוץ-בית-ספרית אחרת: החזרה הביתה או החזרה למוסד החינוכי אם נמצאים שם אנשי צוות חינוכי
ד. ביטוי בציון “התנהגות” בתעודה
יא. אלימות דרכי טיפול במקרה של הפרה
אלימות מילולית כלפי תלמיד אסורה בתכלית האיסור.
אלימות פיזית מכל סוג שהוא כלפי תלמיד אסורה בתכלית האיסור.
* שיחת בירור עם התלמידים המעורבים.
* יידוע ההורים בכתב ובע”פ.
* הטלת מטלה חינוכית הקשורה לתופעה.
* כל מקרה של אלימות פיזית יביא להשעיה מידית של כל המעורבים
* יידוע ההורים בכתב
* אזהרה לגבי המשך הלימודים בביה”ס.